TÜRKBESD 2025 ilk çeyrek verilerini açıkladı: Hem ihracat hem iç pazarda zorlukların derinleştiği bir döneme girildi

“`html

Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe 2025 İlk Çeyrek Raporu: Dış Ticaret Zorlukları ve İç Pazar Durumu

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD), 2025 yılının ilk çeyrek verilerini paylaştı ve sektördeki mevcut durumu değerlendirdi. İç satışların yüzde 15 oranında düştüğü, ihracatta ise gerilemenin devam ettiği belirtildi. TÜRKBESD, iç pazarın zayıflamasının ve dünya ticaretinde yaşanan belirsizliklerin sektördeki kırılganlığı artırdığına dikkat çekti. Üretim gücünün korunması adına iç talebi destekleyecek yapısal çözümlerin ve dünya pazarlarındaki rekabetin sürdürülmesi için politikaların hayata geçirilmesi gerektiği vurgulandı.

2025 İlk Çeyrek Verileri ve Sektör Değerlendirmesi

TÜRKBESD, 2025 yılının Ocak-Mart dönemine ilişkin kapsamlı veriler sundu. Arçelik, BSH, Dyson, Electrolux, Haier Europe, LG, Miele, Samsung, Versuni (Philips) ve Vestel gibi yerli ve uluslararası markaları bünyesinde barındıran derneğin raporuna göre, iç satışlar bir önceki yılın aynı dönemiyle kıyaslandığında yüzde 15 azalma gösterdi. İhracatta ise adet bazında yüzde 3’lük bir düşüş kaydedildi. Mart ayı özelinde ise iç satışların geçen yılın aynı ayına göre yüzde 17 oranında gerilediği, ihracatta ise sınırlı bir artış yaşandığı bildirildi. Üretim adetlerinde ise yüzde 6’lık bir düşüş gözlemlendi.

İhracattaki Düşüş ve İç Talep Çatışması

Ülkemizin beyaz eşya sektöründeki ihracat zorlukları üç yıldır üst üste devam ederken, 2025’in hem ihracat hem de iç pazarda daha büyük zorlukların yaşandığı bir yıl olacağı öngörülüyor. Son yıllarda yaşanan ihracat kayıplarının yanı sıra, iç piyasada da canlılığın azalması dikkat çekiyor. Özellikle ABD ve Çin gibi önde gelen piyasalardaki ticaret gerilimleri, belirsizlikleri artırıyor. Sektör, üretim kapasitesini ve rekabetçiliğini koruyabilmek için iç talebi destekleyecek yapısal politikalara ihtiyaç duyuyor.

Dış Pazar Rekabetçiliğinin Önemi

Türkiye, beyaz eşya sanayisinde 60 bin kişiye doğrudan, 600 bin kişiye dolaylı istihdam sağlamaktadır. Ayrıca, beyaz eşya sektörü yıllık 32 milyon adet üretim ve 22,5 milyon adet ihracat kapasitesine sahiptir. Türkiye’nin beyaz eşya ihracatının yüzde 75’inin Avrupa pazarına yapıldığına vurgu yapan TÜRKBESD Başkanı Gökhan Sığın, “Çin’in Avrupa Birliği pazarında artış göstermesi, sektörümüz için daha fazla pazar kaybı anlamına gelebilir” dedi.

Sığın, “Küresel talep daralması ve artan ticaret belirsizlikleri, çelik ve plastik hammadde gibi temel girdilerde korumacılığın yol açtığı maliyet artışları sektörü daha da kırılgan hale getirmekte. Bu durum, ülkemizin katma değerli üretimindeki güçlü katkıyı zayıflatıyor” diyerek, sürdürülebilir büyüme için maliyet yapısının korunmasının önemine dikkat çekti. Ayrıca, ihracat destek mekanizmalarının ve stratejik adımların büyük önem taşıdığını vurguladı.

Enerji Verimliliği Üzerine Teşvik Çağrısı

TÜRKBESD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Fatih Özkadı, ekonomik sürdürülebilirliğin enerji verimli ürünlerin yaygınlaşmasında yattığını belirtti. Özkadı, “Sektör olarak sürekli yenilik yapıp, enerji tasarrufu sağlayan ürünleri piyasaya sunmaktayız. Bu ürünler, yalnızca doğal kaynakların korunmasına değil, aynı zamanda tüketicilerin bütçelerine de katkı sağlıyor. Enerji verimli ürünlerin artırılması, ülkemizin yıllık enerji tasarrufunu artıracak ve sektörel üretimi güçlendirecektir” şeklinde konuştu.

Özkadı, “2014 yılındaki sürekli çalışan buzdolaplarının enerji verimliliği, yüzde 16 oranında iyileşti. Ayrıca buzdolaplarının hacmindeki yüzde 18’lik artış, tek bir ürün grubundaki tasarrufu işaret ediyor. Bu durumda, enerji verimli ürünlere erişimi kolaylaştıracak vergi indirimleri veya finansman destekleri ulusal servetimize katkıda bulunacaktır” ifadelerini kullandı.

İç Pazar Dinamiklerinin Önemi

Kredi kartı faiz oranlarının yüksekliği, beyaz eşya gibi tüketim mallarında alışveriş kararlarını önemli ölçüde etkilemektedir. TÜRKBESD Yönetim Kurulu Üyesi Semir Kuseyri, “Tüketicilerin alım gücünü desteklemek için kredi kartı faiz oranlarının makul seviyelerde tutulması ve taksitlendirme imkanlarının artırılması gerekmektedir” dedi.

Kuseyri, “İç pazarın canlılığının, ihracattaki azalmayı telafi etmek için kritik olduğu unutulmamalıdır. Tüketicilerin alım gücünü koruyacak yapıcı adımlar, hem sektör hem de ülke ekonomisi için olumlu etkiler yaratacaktır” şeklinde belirtti.

/Girdi Maliyetleri Baskısı ve Rekabet Gücü

TÜRKBESD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet Yavuz, beyaz eşya sektörü için stratejik önemi haiz olan yassı çelik ürünlerinin toplam maliyetlerin yaklaşık yüzde 17’sini oluşturduğunu söyledi. Son dönemlerde bu ürünlere yönelik açılan ticaret politikası soruşturmalarının sektörde önemli maliyet artışlarına neden olduğu ifade edildi.

Yavuz, “Sıcak haddelenmiş yassı çeliğe yönelik anti-damping süreçleri, diğer çelik türlerini de kapsıyor. Bu gelişmeler, üretim maliyetlerini yükselterek sektörümüzü zor durumda bırakabilir. Bu nedenle, ticaret politikalarının sektörel ihtiyaçlar göz önünde bulundurularak yürütülmesi kritik önem taşımaktadır” diyerek, sanayinin gelişimi için gerekli olan makul önlemlerin alınmasını talep etti.

“`

Related Posts

Borsa haftaya yükselişle başladı

Borsa haftaya yükselişle başladı

ENAG nisan ayı enflasyon oranını açıkladı

ENAG nisan ayı enflasyon oranını açıkladı

Bir gecede bitirilebilecek yasadışı bahis ekonomisi Türkiye’de neden çözülemiyor?

Türkiye’de yasadışı bahis pazarı milyarlarca doları aşarken bu devasa kayıt dışı ekonominin hem devletin kasasından milyarlarca doları kaçırdığı hem de organize suç yapılarının güçlenmesine zemin hazırladığı ifade ediliyor. İş insanı Alphan Manas ile bilişim hukuku uzmanı avukat Fehmi Ünsal Özmestik, yasadışı bahsin neden önlenemediğini ve çözümün nasıl sağlanabileceğini Cumhuriyet’e anlattı.

Telefon ve internet tarifelerinde yeni dönem! e-Devlet’te devreye alındı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, vatandaşların, telefon ve internet tarifelerini karşılaştırabilmesini sağlayan yeni hizmeti e-Devlet üzerinden devreye aldıklarını bildirdi. Bakan Uraloğlu, “Mobil telefon, sabit internet ve telefon tarifeleri tek bir platform üzerinden kıyaslanabilir hale geldi” dedi.

TEKNOFEST KKTC’de son gün coşkusu!

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) düzenlenen TEKNOFEST’e katılmak isteyen ziyaretçiler, etkinliğin son gününde girişlerde uzun kuyruklar oluşturdu.

O meslek de kayboluyor: Talep var, usta kalmadı!

Gaziantep’te 28 yıldır ayakkabı tamirciliği yapan Cengiz Canday, mesleğin çırak bulunamadığı için bitme noktasına geldiğini söyledi. Yeni ayakkabıların pahalılığı tamir talebini artırsa da zanaatkâr sayısı hızla azalıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir